onsdag 23 mars 2011

Genom eld och vatten.

Gårdagen började minst sagt lite chockartat. 
Kraftig rök bolmade ur den kända konsertsalen:
Elysée-Montmartre, som ligger precis vid min metrostation.
Man fick tränga sig fram och hoppa zickzack över brandslangar.
Elden hade startat vid 7.45 och jag kom en halvtimma senare. Ett hundratal brandmän var då i full action.
Tog tydligen ett av de sista tågen som gick, för att komma till jobbet.
Hörde i högtalaren några minuter senare att det stängt hela Anvers metrostation pga av elden.

Denna bild har jag lånat av någon fransk tidning.



Men dessa tog jag själv när jag kom hem sent på eftermiddagen.
Läste i tidningar att fasaden är till synes intakt men innandömet är helt utbränt.



Gatan upp till Sacré-Coeur är fortfarande avstängd (onsd kväll).




Lite kuriosa:
Gustave Eiffel har varit med och konstruerat takstolarna i metall 1807.
Det var här som den franska cancan föddes med den kände konstnären Toulouse-Lautrec i spetsen.
Nuförtiden ser man mest megaköer till hårdrockskonserter och lite annat.
Sorgen är alltså stor bland kultur-parisarna idag...


Inga kommentarer: