söndag 18 mars 2012

Matgemenskap.

Rullade hemåt i afton efter en mastdontsmiddag med vänner.
Två omgångar sallader, huvudrätt, ost m.m, fruktstund, kaffe och sen maräng/citrontårta på det. Inte undra på att det tog drygt 4 timmar. Sittandes vid bordet hela tiden, förutom när vi dukade på/av med jämna mellanrum.
Den enda jag kan anmärka på är att det sällan dricks kaffe tillsammans med efterrätten. Det tas för sig, men jag har försiktigt börjat påpeka detta och då har jag faktiskt sett en förbättring på det området.
Sen pratas det ofta om hur det smakar, är det surt, bittert, sött eller salt eller har det kanske en smak av nötter? Antingen håller man med varandra eller så gör man det inte.
Fransmännen lever i sanning för att äta, vi andra äter för att leva...

Kan också tillägga att jag idag var på min första mässa i Sacre Coeur. Med strida strömmar av blöta turister runtom hela kyrkan fick man sig ändå lite till livs av predikan. Intressant upplevelse.

Inga kommentarer: