torsdag 1 mars 2012

När jag ändå är på gång...

..så tänkte jag, att en tur till Bryssel kan det också få bli.
I lördags drog jag i arla morgonstund. 
Även dit går det snabbtåg på 1 tim o 20 min så det blev en dagutflykt.
 Magrittemuseum, loppmarknad, Gamla stan,  Manneken pis, Tintin-museum mm.
betades av.

 Loppis kl 9 på morgon vid Vossenplein.


 Se där ja.
Allt i stan är skrivet på två språk: Franska och Flamländska.


 Har man pippi på trattgrammofoner har man sitt livs stund här,


 Det går också att köpa lampskärmar i glad eller fotoramar. 
Barnfoto fr typ 80-talet ingår...




..eller resväskor med adresslappen på.

 Bryssel är ju känt för sin serietecknarkultur. 
Syns ofta på husväggarna.



 Justitiepalatset, detta bautahus, som uppfördes som den största byggnaden under hela 1800-talet.


 Gå på museum med Magritte är ju faktiskt ett måste.




 "Le, ni är inte filmad men det är bra för hälsan"


René Magritte själv. Levde mellan 1898-1967. 
Fick stort inflytande på affischkonst och grafisk formgivning.


En kyrka och en staty.

 EU- parlamenet.


EU.




 Hade läst på nätet att man inte fick missa de bästa pommes friten i hela stan,
 så då gjorde jag inte det heller.
Jodå, de var mycket frasiga i sin megastrut med en sås av ketchup, majonäs och lök.


 I denna lilla  oansenliga "korvmoj" fanns de och
det var fler än jag som var uppdaterade på de bästa friten i stada.
Som väl var kom jag före den värsta kön. Annars hade friten fått klara sig själva.
När jag är hungrig ansvarar jag inte för mina handlingar. Då måste jag har 
mat på stört...

 Tintin- muséet.
Plöjde alla min brors serieböcker på 80-talet.


 Chatedral St Michel et Gudule.
Alla belgiska kungligheter har gift sig här. Mycket imponerande kyrka.
1926 gifte sig den svenska prinsessan Astrid här 
med Belgiens blivande kung Leopold.
Här begravdes hon också 1935, 29 år gammal.



 Det vackraste i hela Bryssel: Grand Place. 
Stortorget med fantastiskt vackra byggnader.




 Sen har vi ju då den lille Manneken Pis som är mer än liten. 
Han är riktigt ynklig där han står.
Dagen till ära var han finklädd av någon omtänksam belgare eller turist?
Han byter tydligen kläder ganska ofta. 
När jag var här sist var han dock naken och kissade rikligt.


Belgiska varma Gofre med chokladkräm och någon frukt är så man knäar.

3 kommentarer:

Anonym sa...

ojoj va spännande att få gå på marknad med dej i Bryssel!!Det är en önskan om lilla JAG får be!!M

Petra Mitt i Livet sa...

hej hopp! Vart har ditt inlägg om "brevlådeinnehål"l tagit vägen? Man blir ju lite fyniken:)

Helen sa...

Till Fyniken: Den kommer som ett inlägg i morgon, tror jag!
Tryckte lite för snabbt på publiceraknappen! I all välmening/H