onsdag 1 december 2010

Meny: Mina fötter.

I eftermiddag hade jag en nära-livet-upplevelse. Jag vart alldeles lyrisk på kuppen.
På en oansenlig sidogata i den fina förorten Neuilly slank jag in med bultande hjärta.
Det visade sig att jag kommit rätt. Kvinnan ledde ner mig i källaren...

där ordinerade hon tvagning: Fötterna samt mina långa ben.
Savon de Marseille och Antibaktriologisk smörja.




Därefter fick jag under inga som helst omstädigheter lufsa på golv.
Jag fick engångstossor som legat hermetiskt tillslutna i påsar.
Inget nagellack eller lotion fick man ha. 




Dagens själva happening var alltså Fish-pedikyr.



Du sänker, frivilligt ner dina spiror i ett akvarium med ca 160 stycken Garra Rufa.  
De kallas också Doctor Fish. 
Det är yngel, 3 cm långa och rackans ettriga. 32 grader i vattnet.
Ytterst svårt att sätta ord på själva känslan, 
men man kan säga att vattnet är elektricifierat
eller som om du har kolsyra runt fötterna. 


Kaffe bjöds det på, som jag höll krampaktigt i,
 eftersom sjuka tankar slog mig att jag 
mycket väl skulle kunna spilla ut hela innehållet i plurret.
Mer besynnerligare saker än så har hänt mig de sista dagarna.
Men allt behöver man inte blogga om....


Fiskarna har alltså inga tänder utan typ nafsar eller suger in döda hudceller
o sånt gojs. 
I Turkiet har man under flera hundra år kört med denna metod
och då speciellt på personer med eksem eller psoreasis.
Dessa små äter rubbet.


Och ett sånt här vargagrin kan man bjuda på efter en sittning.
Kan bara säga att det var superläckert och helt klart värt att testa. 
Finns i Frankrike sedan endast ett år och har googlat på att det finns i Sverige också.

Gled sen hemåt på bebismjuka fötter i sakta lunk. Den vanliga Paris-stressen var som uppäten.

5 kommentarer:

A o A sa...

Hahaha jag smäller av! Du är inte klok! Jag hade aldrig vågat stoppa ner fötterna! Ni borde däremot placera era fötter hemma hos oss snart, det hade varit mys. Vi får försöka få till det! Kram från Anna o Alma

Ulrika sa...

Åhh, vad häftigt!! Vet inte om jag hade vågat men det lät ändå ganska skönt....på nåt sätt.
Hoppas du har det bra i Paris!!
Kram

Helen sa...

Jaa Anna,vi måste jobba på ett datum!!

Du MÅSTE testa Ulrika :-)

Petra J sa...

Oj, vilken grej! Tänk om jag skulle öppna ett sådant "fisk-spa" här...

Helen sa...

Apselut! Skulle nog vara en synnerligen lukrativ verksamhet i din lilla stad:-)