fredag 25 februari 2011

En sväng till Nord-Pas-De-Calais.

Nyss hemkommen från ytterligare en liten runda. Det gäller att smida medan Sportlovet är varmt....
Värmen har ändå saknats dessa dagar. Under järngråa skyar, har jag och en kompis, Deborah, varit i Lille och Arras, uppe i norra Frankrike. Vi fick några stänk regn i går morse men sen dess har det turligt nog hållt uppe. Man är ju inte sämre än att man tar in på nåt museum och ser på konst från Flandern och så.
Vi har också ätit inhemsk mat samt träffat inflyttade parisare, som funnit en helt ny livskvalle.

Dessutom checkade vi in på ett mycket trevligt hotell där badkaret och frukosten var det fina. I omgångar lade vi oss i varsitt skållhett bad, även om timman var sen när vi kommit hem. Badkar är numera sällsynt i bådas våra liv så det gällde att smida, som sagt var...

Badbilder publiceras icke men väl frukosten. Fruktsallad! och färskpressad juice på fot, med de obligatoriska baguetterna sylten och croissanter. Samt så starkt kaffe att skeden kunde stå för sig själv och en Speculoos. Det sistnämnda, en typisk kaka som påminner om pepparkakor.





Ursäkta för musiken....kan inte klicka bort den på fotoklippet, hur gärna jag än vill.
Kan inte heller rå för att jag plåtar mest arkitektur. Det fascinerar mycket, men om någon somnar under tiden så anklagar jag ingen.
Nåt annat som fängslar är Tårpilar. Form och färg och minnen från längesen.....
Så håll till godo.

Lille/arras Slideshow: Helen’s trip from Arras, Nord-Pas-de-Calais, France to Lille was created by TripAdvisor. See another Lille slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

5 kommentarer:

Ulrika sa...

På tal om badkar..... kom genast att tänka på ett badkar på ett hotell i Torun, Polen, som vi slängde oss i med kläder och allt och fotade. Kommer inte ihåg om det blev nåt riktigt bad den gången.... Kul och tokig resa var det iaf:-D
Kram

Helen sa...

Kommer ihåg!!:-)och jag tror vi gottade oss där också. Minns tydligast alla volanger på sängöverkastet!! Men vilket kap till hotell!

Anonym sa...

Bara koppen på den frukosten är ju fanastisk!! Och nej, hade jag inte sagt till några äkta franska croissanter! /A-Li

Helen sa...

Ja men visst e den? Om jag kunde skulle jag maila några finfina croissanter till Skåne! KRAM!

Ulrika sa...

Haha, ja de volangerna var inte och leka med.... Men håller med, åhh vad lyxigt det kändes!!
Sen funderar jag på varför jag och A-Li alltid kommenterar samma inlägg, är vi systrar tros;-)