tisdag 19 april 2011

Dijon, en tisdag.

När jag var liten blev jag "drillad" på vissa saker. 
Som 3-åring svarade jag högt och tydligt på frågan: 
Vem är Zambias president? Kenneth Kaunda, kom det klockrent. 
Något udda kan det ju tyckas...men jag lägger ingen värdering däri.
Efter några år undrade jag vem Jackie Kennedy/Onassis var. Fick då höra att det är en dam som är så rik, att om hon vill, kan hon ta sitt privatplan och åka ända till Frankrike för att köpa en speciell kaka. Detta etsade sig fast i mitt minne.



Så idag åkte jag ända till Dijon för att bättra på min uppsättning av, inte kakor men väl, senap (moutarde). Det blev följande: Svartvinbärssenap, Konjaksenap, Curry och kokossenap, Honungssenap, samt Dragonsenap. Att jag alltid faller för något udda smaker...
Men det ska bli ett sant nöje att testa. Kanske man kan bjuda in grannar till Senapsprovningsafton?

 Tänk att rödljuset ska va i vägen men det står Moutarde Maille, som är ett känt märke.

Fanns lite att välja mellan...




Lite annat såg man ju också när man ändå hade vägarna förbi:


Endast i regionen Bourgogne, där Dijon är huvudstad, finns dessa stiliga tak
Mönstret kommer ursprungligen från Flandern men finns inte längre kvar där.




Notre Dame-kyrkan.
Med annorlunda fasad.

Även Dijonborna kan hyra sig en cykel. Denna kallas Velodi istället för Velib som här i Paris.

Korsvirkeshus fanns det inte ont om.



Såna här plaketter fanns med jämna mellanrum på trottoaren. Bara att följa. Hur bra som helst.

 Runt tågstationen fanns det inte annat än vägarbete. Allt var i rosa. 
Arbetet blir väl en aning trevligare då...


Denna bild skulle egentligen vara först.
Jag tog ett orimligt tidigt tåg som jag dessutom höll på att missa...
och var framme kl 8.40. Inget var öppet. Utom detta välsignade Brasseri.
Detta är en hyfsat normal fransk frukost. Skulle hellre kalla den för en fika.
Men ack så god den var och i rätt tid kom den.


Här är några få? bilder till:

Senapsresa Till Dijon Slideshow: Helen’s trip to Dijon, Bourgogne, France was created by TripAdvisor. See another Dijon slideshow. Create a free slideshow with music from your travel photos.



Inga kommentarer: