söndag 9 oktober 2011

Tack, Svenska Akademien.


Efter några mycket varierade dagar är jag nyss hemkommen från Wien, Österrike. Jag och några kollegor har varit där sen i torsdags kväll på konferens. Försöker i kväll uppdatera mig på det som hänt runt omkring. Ser då att Tomas Tranströmer får Nobels Litteraturpris 2011.

Äntligen.


Här är en av hans vackraste dikter:

Romanska bågar

Inne i den väldiga romanska kyrkan
trängdes turisterna i halvmörkret.
Valv gapade bakom valv och ingen överblick.
Några ljuslågor fladdrade.
En ängel utan ansikte omfamnade mig
och viskade genom hela kroppen:
”Skäms inte för att du är människa, var stolt!
Inne i dig öppnar sig valv bakom valv oändligt.
Du blir aldrig färdig, och det är som det skall.”
Jag var blind av tårar
och föstes ut på den solsjudande
piazzan tillsammans med Mr och Mrs Jones,
Herr Tanaka och Signora Sabatini,
och inne i dem alla öppnade sig valv bakom valv oändligt.

Ur diktsamlingen ”För levande och döda” (1989)



Foton fr Wien kommer under veckan.
Nu ska jag kurera stämband som inte är helt 100.
Auf Wienerschnitzel, kära du. (F''låt...kunde inte motstå.)

Inga kommentarer: