måndag 19 september 2011

Journée du patrimoine.

Jag körde ganska hårt i helgen, på det kulturella alltså.
Det blev Pantheon där en massa kultur/intellektuella människor är begravda i kryptan.
Som tex Viktor Hugo, Emile Zola, Voltaire, Rousseau m fl 


 En av många gravkammare.




Vidare var det Slottet i Luxembourgträdgården, där Senaten har sitt säte.
Katarina av Medici lät bygga detta, om det säger dig något...

Några av.....

 ...miljoner böcker.



Och en balsal som heter duga. Det pråligaste jag sett på år och dag.


Sen blev det Musée de Cluny. Nationamuséet för objekt fr Medeltiden.







Nog för att Jesus blivit avbildat på bra många sätt men detta är ändå ett av de mest udda.
Träåsna på hjul, med blixtrar som kommer ut ur huvudet på honom.




Själva byggnaden var också maffig.



 Därefter blev det Sorbonne med stort S. Här är Victor framför universitetets kapell.


 Precis när jag kom ut på innegården flög en ängel fram på himlen. Ser du den?
Det tog jag som en "Clin-d'oeil de Dieu".



 Intellektuell stämning låg tung över lokalerna.


 Här är outfiten för de olika fakulteterna.


Ta bara trappräcket. En sådan fulländning.


Allt detta på en och samma dag. Och nästan ingen kö. Jag lovar.
Det väger upp allt det jag köade för att komma innanför Elyséepalatset....

Inga kommentarer: