måndag 5 september 2011

På Hugenottspaning.

Efter en helg med mycket korta nätter och x antal myggbett rikare, kom jag så hem i natt med tåg.
Att åka drygt 70 mil med TGV tåg tar 3 timmar. SNCF som SJ heter här i landet, är att lita på till skillnad från vissa andra redan nämnda bolag. Rösten i högtalaren är alltid trevlig och denna gång uppmanade han t o m att kindpussa grannen om man ej gjort det. Fast det drog jag mig för.
Jag har alltså varit i Nîmes (ca 3 mil fr Medelhavet) och vänt. Vi var 5 st fr Paris som åkte ner till vänner som bor i ett väl tilltaget hus med tillhörande pool. Denna nyttjades gärna, särskilt som vi hade 28 grader kl 02 på natten.



För övrigt var vi runt och bespejade området. Bla annat i Uzès, en stad som har en supertrevlig marknad.
I går var vi på en gudstjänst som hölls till minne av Hugenotterna. Så kallades de franska protestanterna på 1500-1700 talet. De blev förföljda och många blev dödade för sin tro. En stor grupp flydde till Schweiz, USA, Holland, Danmark men också till Sverige.

Gudstjänsten hölls i bland bergen i Cevennerna. Denna region är minst befolkad i hela Frankrike. Därför var det ypperligt för Hugenotterna att ha sina sammankomster där i lönndom. I år firades det 100 år sen de började med minnesgudstjänster på denna plats. Ca 7-8 000 pers fr hela Frankrike var på plats i regnet och leran.

 Pastorerna delade ut nattvarden hade specialkläder.


 Mitt hjärta blödde för den stackars dirigenten som viftade förtvivlat i regnet. 
Eller var det kanske för att han inte hade full koll på sina papper?


 Det senaste i högtalarväg....Näe, ironi passar sig inte här. 
Man hörde faktiskt alldeles ypperligt.


 Som sagt, paraply var det som gällde för vårt sällskap...

...liksom för resten av gänget.


Lagom till vår picnic, lade regnet av, så gjorde också batteriet på min kamera.
Viljan att bita mig i näven blev då nästan övermäktig.

Dagen fortsatte iaf med ett besök på "Musée du Désert", som var hemmet för en av ledarna inom rörelsen. Mycket intressant. Väl värt att uppleva om du nån gång skulle befinna dig bland Cevennernas trädbeväxta granitberg. Du kan läsa mer HÄR om du vill, finns på engelska om din franska är så där.

Nu ska jag klia vidare på min bett. Verkar som myggorna i Nîmes kommit in i nån andra andning.


Inga kommentarer: