tisdag 23 juni 2009

Grälsjuk?!

Mina franska vänner säger själva att fransoserna är ett folk som tycker om att klaga på allt och alla. I tid och otid. Jag ler lite överslätande och säger att svenskarna kommer inte så långt efter dem heller... Men fransmännen tar nog priset! Eller rättare sagt kvinnorna!
Idag, i kön på Yves Rocher stod en kvinna bakom mig som lämnade sin plats och strax därefter kom en annan. Några minuter senare kom damen tillbaka och skulle ha sin gamla plats. Sa inget, utan ställde sig lite snyggt vid sidan om.
Efter ett tag säger kvinnan precis bakom mig: -Ursäkta men jag var före er!
Och så var det hela igång! Den första hade ju bara varit borta 2 sekunder (detta upprepade hon ideligen!!) De bekyllde varandra för att vara désagréable som betyder enl svensk ordbok:
oangenäm, obehaglig, grinig, motsträvig, ohyfsad, ohövlig, plump, surmulen, snäsig, tölpaktig mm mm. De ni, bara att välja!! Franska kvinnor de kan gräla de!!
När de sedan började blanda in deras åldrar ( gissningsvis 35 och 60 år) i ordväxlingen då blev det för mycket!

Så jag vände mig om och bad dem: -Ta min plats, livet är för kort för att ORKA hålla på med petitesser som detta. Näe.... jag fegade ur och dessutom hade blivit min tur att betala.... Men.....NÄSTA GÅNG!!!

Inga kommentarer: