måndag 14 september 2009

La Belgique here we come.

Så var det dags igen för en Tour de France.
Denna gång blev det norrut. Med bilen full av folk brände vi iväg mot kusten i arla morgonstund. Första stoppet: Beauvais. En stad som man mer än gärna hoppar över när man kommer fr Flygplatsen, men som förtjänar ett bättre öde än så! I den pampiga katedralen finns nämligen en astronomisk klocka med över 90 000 synkroniserade delar. Visar soluppg/nedg, månens faser, tidvatten mm. Med andra ord mycket maffig.
Next stop: Wilmereux. Liten kustort med lågvatten då folk passade på att plocka musslor, krabbor, havssnäckor sk. boulots och säkert andra delikatesser som en annan inte har en aning om



Närmare än så här kom man inte badandet denna gång.
Vi fick snabba oss tillbaka för tidvattnet kom rullande med rasande fart.


Tittar man så det gör ont i ögonen ser man Dovers vita klippor i horisonten!
Det var iaf bättre live!! Färjorna mellan Dover-Calais gick lika ofta som vi nynnade
Style gamla slagdänga.
Tips: Klicka på bilden för förstoring.


Utsikt från Cap Gris-Nez, inte långt fr Calais.


Brugge torg, med alla sina restauranger som tar ockerpriser, har hotfulla kypare och gäster som kör "running bill" med poliser efter sig. Precis framför ögonen på oss...
De bjuder iaf på action mitt på blanka söndagseftermiddagen!
Rådhuset i Brugge eller Bruges som fransoserna säger.
Fantastiskt vacker,mysig och pittoresk stad i Flandern.
Det måste ju synas att man är i Belgien.
Tegel har också en skönhet.
Åkte båt på kanalen. Kopiöst mysigt, fick en flashback till "Professor Drövels hemlighet"!!!
Minns ni serien på 80-talet??!! Bror och jag satt som naglade framför rutan.
Slutade ALLTID som mest spännande och med den norska speakerrösten som gjorde parodi på amerikanska "Lödder"s upplägg!
Här kommer ytterligare bilder. Måste erkänna att jag kände mig NÄSTAN som japanerna som åker på Seine. Plåtar så mycket att de ej upplever allt det fina "en direct"!!
När jag nu tittar igenom alla foton inser jag att det är makalöst långtråkigt att beskåda med jag lovar, det är helt klart värt ett besök i Brugge innan du är "färdig för hemmet". Inte så långt fr Sverige heller.


Inga kommentarer: