lördag 5 december 2009

80-talet

Får rysningar men måste erkänna att jag fallit.

Aldrig 80-tal över min tröskel har varit min devis. Men idag, 5 dec 2009, har en svart tröja med PINGVIN-ärmar (rejäla sådana dessutom) fått följa med hem. Den ska på när jag ska på Glöggbjudning på Svenska Ambassaden om några dagar.


Det var nog själva stämningen i Amiens (13 mil norr om Paris) som fick mig att begå detta.

Var där idag för att beskåda stan och deras julmarknad som de säger är norra Frankrikes största. När vi svenskar snackar julmarknad menar vi allt som har med julen att göra, medan fransmännen säljer allt som INTE har med julen att göra. Hemska träsnitt, små lampor av Disneyfigurer, billiga smycken/smink, metallslöjd, mm. Lite jul dock i form av tomtemössor i alla varianter, choklad, och marsipan-Jesusar.










Var lite kulturell oxå med ett besök i deras katedral som är med på Världsarvslistan.

På det hela taget var det mycket trevligt och Amiens får tummen upp. Mysig stad, trevlig stämning. Till lunch blev det dock något från öster: Choucroute (surkål) med rimmat sidfläsk och olika kryddade korvar från Alsace. Bastant skogshuggarmat som gjorde att man gick på knäna tillbaka till stationen.



Intresseklubben kan ju notera att jag köpte 2 scharfs, en lila ring, en matt röd kofta, samt en brun manchester!blus...jag som skulle köpa julklappar till mina gossar S och O!
Har f.ö ingen aning vad jag ska köpa till dem (10 och 7 år gamla). Hälp.



Inga kommentarer: