måndag 14 december 2009

Temp just nu: 0 grader....


Kylan har tagit grepp över Paris.
Men kvällen har tillbringats i de finare salongerna. Skulle aldrig få sätta min fot där om det inte var för mitt arbetes skull. Har nämligen varit på Svenska Ambassaden på Luciaglögg.

Kan inte låta bli att tänka på Sally (alias Maria Lundqvist.)
Hon med sina "ambassadsnittar".
Och ambassadsnittar blev det, tillika glögg, peppisar och
den godaste julkolan i stada, blev rent tårögd.
Svenska Kyrkans Luciatåg skred in på lätta fjät och gav oss finstämd sång med
stämgaffel och allt.

Så här nyss hemkommen efter en högtidlig afton och med de alltför högklackade stövlarna avsparkade, (ggrrrahhhww) kan jag kosta på mig att bli lite lyrisk. Vill gärna dela med mig av en vacker dikt jag hittat:

Midvinternattens doft är ljuv,
Sockra och krydda och rimma
Alla stöka, från Sveg till Bjuv,
djupt under fläktens imma.

Skinkan glänser i rostfri ugn,
recepten i boken gör kocken lugn,
Recepten är huvudsaken.
Endast kocken är vaken.



Och nu direkt över till några av kvällens glimtar:



Pampig värre.



Sveriges logga.

Ambassadör Gunnar Lunds arbetsrum.



Med besökshörna och Jean-Baptiste Bernadotte hängade på väggen . Har nosat fram lite fakta för den intresserade: Tog sig sedemera namnet, Karl XV Johan och är farfars farfars farfars far till Vickan. Ätten Bernadotte har suttit på tronen sedan 1818.
Äldsta kungahuset i Europa.
Jajamensan.

Här är Gunnar med en kompis.

Måste bara säga att jag stod jämte Knut Ståhlberg. Levande legend.
Nyhetsuppläsare i Rapport. Utrikeskorre.
90 bast fyllda och med blicken lika knivskarp som förr.
Det ger många fina poäng, broder.

1 kommentar:

Anonym sa...

Kan..bara Gratulera till att DU får nudda lite vid den FINARE VÄRLDEN ! Askungen från Småland!!
Molla.