onsdag 30 december 2009

Hälsovisit x 2.

I går kändes det att man vandrat ut från Sverige.
Skulle på läkarbesök på Öronäsahals och har nu inte svensk patientbricka. Mitt franska Carte Vitale var inte att tänka på, hur fint det än är. Så det blev till att identifiera sig med karta och kompass, nåväl, kanske inte riktigt, men väl med mitt sprillans nya pass och EU:s hälsokort. Sen fick jag träffa Doktor Jönsson. Han är en favorit.



När man ändå är på svensk mark kan man ju också ta en sväng förbi tandläkaren. De har däremot inte fattat att jag officiellt inte existerar i Sverige utan fortsätter att kalla typ var 16:e månad. Inte mig emot, de är ju så himla trevliga.
När jag ramlade in i väntrummet möttes jag av denna skärm. Sneglade misstänksamt på den och fann på att man fr o m nu skulle checka in, inte bara på flygplatser utan även hos Folktandvården. Knappade alltså in mitt personnummer och sen på enter.
En skylt kom upp:
Välkommen!
Du (I Frankrike skulle de varit NI, att jag ens tänker en sån tanke!?) har tid kl 15.00. Var vänlig luta dig lugnt tillbaka i våra ergonomiska fåtöljer och tag det senaste numret av "Svensk Damtidning" ( "Se o Hör" går också bra.) så ropar vi strax upp ditt namn med ett leende.
Näe, det senare var nåt jag hitt´ på, men visst hade det varit lite småtrevligt?
Halkade därefter ut i kylan, med noll hål och en mycket lättare plånbok.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Skönt du är tillbaka, började sakna dig i cyberspace. Eller ska jag säga Er? ;-) Det är till att ha blivit Fransyska!!
Tur att du inte hade några hål, hade blivit dyra resor för återbesöken!!
Gott Nytt År kära du!
Kram A-Li

Helen sa...

Ja, Gott Nytt År lella Du!!
Drar mig till minnes de nyårsaftnar vi var ute tillsammans och hur man sen vaknade till Ivanhoe! Det var tider dé!