onsdag 17 november 2010

Wien, stadt der träume.

Här kommer alltså några få bilder från min lilla tripp till Wien . Det var både en nytta-och-nöjes-resa som blev riktigt lyckad. Hann se stan med Schönbrunn, Hunderwasserhaus, Wien Kunsthaus, Stefansdomen, Peterskirche, marknaden Nachmarkt, cafébesök, julmarknad och shopping mm under 2 dagar samt ytterligare 2 dagar med "hårt arbete". Det enda som fattades var Wienervalsen. Får slipa på den till nästa gång. Det är nämligen omåttligt inne att gå på baler i denna stad. Även den lilla gräsrotsmänniskan kan få gå på dessa tillställningar.

Mer rapporter om stan kommer vad det lider. Slutsats: Åk dit.






  

6 kommentarer:

Anonym sa...

"I hjärta och sinn
har smugit sig in
en ton av en kär gammal vals
Den fängslat oss två
men aldrig ändå
som nu med din arm om min hals
Jag ser i din blick
ett minne den fick
en vårkväll vid Donaus strand
Så smeksam och ljus
vid vårvindars brus
vid Pratern du gav mig din hand
Wien, mina drömmars stad
ditt blotta namn är en serenad
som i en skälmsk trefjärdedelstakt
världen framför dina fötter lagt..."
Kan du gissa vem jag är som kan denna sång utantill? Jag förblir anonym tills du gissat rätt!

Helen sa...

Hemskt ledsen men där går jag bet!
Min ömma moder har citerat denna häromdagen men jag tror icke det är hon...Du bor i Västbo iaf;-)Hmmmmmm.

Anonym sa...

Ok, en ledtråd: På det färgglada 80-talet framförde en tämligen omaka "duo" denna melodi på diverse tillställningar. Sedan dess sitter texten inpräntad. Den yngre halvan byttes efter ett par år ut emot en något äldre och mer passande person.

Helen sa...

Jamendu´rå!! Lilla PJ!!! Dé e klart att denna fanns på repertoaren! Minns det som igår när du var ute o turnerade med morfar!! KRAAAAAAM!

Petra J sa...

Jomenvisstserru´!! Om du behöver texten till nån annan gammal låt som t ex Spinnrocken, Violer till mor eller Under ekars djupa grönska så är det bara att be mig om hjälp. Haha!! ;D Kramar från lilla PJ

Anonym sa...

Fina foton du har lyckats ta här i Wien!
Hälsn frün en som bor i Wien :)