måndag 21 juni 2010

Fête de la musique.

Varje år den 21 juni har hela Frankrike något som kallas för Fête de la musique, Musikfest helt enkelt. Det kan vara vardag som helg och alla har rätt att ställa sig i ett gathörn och bara jamma. Med eller utan högtalare.
Kvällen började för mig och mitt sällskap på Institut Suédoise i Maraiskvarteren. (Det enda kulturinstitut som Sverige har utomlands. Skulle läggas ner, så nyss, som för ett år sen)



Anna von Hausswolff (en stigande stjärna tydligen) underhöll med midsommarkrans i håret...


...hon slutade onödigt tidigt till förmån för
midsommarstångs-resning och ringdans... då gick vi.

...bort till Place des Voges, som är en alldeles särskilt vacker park med röda hus runtom.


Där ramlade vi över ett gäng som trakterade bla detta instrument, och .....


...såg ut så här.



Dessa musikanter var mitt emellan två sessions så jag kan ej säga om det var hörvärt eller ej.



Vi begav oss istället bort mot Bastiljen för att äta...


...på vägen hittade vi denna vackra privata gata.




Väl framme blev det bakad potatis med kyckling och coleshawsallad. Mumsich.


Drog vidare till mina hemkvarter; Montmatre där några indianer höll till.


Grillarna vid Abessess eldade på och merguerzerna (nordafrikanska korvar) gick som smör....


...medan man varsamt byggde torn i papperkorgarna.

Sen gick vi sakta hemåt i kvällskymningen.

Summa summarum: En fin kväll.





Inga kommentarer: