onsdag 2 juni 2010

Passion.

Svenska kyrkan i Paris arrangerar grillkvällar varje onsdag fr o m nu.
I kväll var det uppdukat med allt gott i grillväg med en grillmästare som kan sin sak.
Två speciella besökare var Lasse och Mats. Två gamla vänner sen drygt 30 år tillbaka.
Det är på väg från Casablanca till Stockholm (600 mil )och gör ett litet strandhugg i Paris under några dagar.

Inget märkvärdigt i sig kan man tycka om det inte vore för att den ene cyklar på en ljusblå damcykel, sponsrad från Skeppshult och den andre kör rullstol som väger 2 kg med hjulen inräknade blir det 4 kg. De plöjer ca 6 mil/dag beroende på hur platt det är. De startade i Nordafrika den 5 mars och, som Lasse med rullstolen sa, - Jag räknar med att kyssa min fru hemma i Sthlm den 16 juli...efter 5-6 miljoner armtag...
De har blivit intervjuade av radio och tv både i Spanien och Frankrike, talat med politiker, och haft en massa spontana sammanträffanden med människor under vägen.
Under "The inclusion tour" är allt ljus på, hur man som rörelsehindrad kan ta sig fram i samhället.
Klicka HÄR för att kolla deras blogg och se gärna svt-klippet samt youtube-klippet längst ner!

Det som fascinerade mig mest var dessa herrars passion för det de gör.
Glöden syntes tydligt i deras blick.
Önskar bara att jag hade haft modet att fråga om jag fick titta på hans händer...



Här berättas det om resan med den ultralätta rullstolen.
Det är hitech på högsta nivå.



Här lyssnar man hänfört.

Herrarna på" The inclusion tour"



Denna DAMcykel ska rulla 600 mil innan det är dags för skrot? om ens då.
Det ska va en Skeppshult till det!

Foton: J Nilsson

Inga kommentarer: